Clara Schumann: musik

Clara Schumann var en tysk tonsättare och pianist. Hennes framgångar som en av 1800-talets främsta pianovirtuoser har alltid kastat en skugga över hennes också de mycket imponerande åstadkommanden som kompositör.

Clara Schumann var gift med Robert Schumann, och överlevde sin man med 40 år. Under stora delar av äktenskapsåren hade hon svårt att kombinera mammarollen med yrkeslivet, och det var först efter makens död som karriären sprakade igång på allvar. Schumann levde under en period då komposition inte ansågs vara för kvinnor, och hade som en följd rätt lågt självförtroende som tonsättare. ”Jag trodde en gång att jag hade kreativa talanger, men har nu gett upp den tankegången; en kvinna ska inte vilja komponera”, sade hon en gång. Istället lade hon merparten av sin energi på sitt pianospel, och hon sägs genom sin oerhörda talang ha krossat sin makes drömmar om att också bli pianovirtuos.

Clara Schumann: musikFullständigt namn: Clara Schumann

Levnadsår och epok: 1819-1896, Romantiken

Signaturverk: Sechs lieder aus jucunde von Hermann Rollet (1855)

SpotifylistaLyssna: Klicka på Spotifyikonen för en specialgjord spellista

Clara Schumanns musik

Schumanns musik präglas ofta av en subtilt trevande men energisk finkänslighet, som tycks ha sin grund i en extremt välutvecklad musikalisk intuition. Många av hennes verk är mycket vackra. Clara Schumann skrev nästan uteslutande för piano eller för sångsolist med pianoackompanjemang. Undantag finns dock, som exempelvis Pianotrio nr. 1 i G-moll (1847), vilken också tillämpar en fiol och en cello.

Om man tar en titt på Clara Schumanns verklista så inser man att många av hennes kompositioner som antingen är baserade på teman från en manlig kompositör, eller dedikerade till någon särskild person (även här ofta en manlig kompositör). Detta vittnar förstås om Schumanns vilja att tona ner betydelsen av sin egen skaparförmåga. I klippet till höger kan Variationer på ett tema av Robert Schumann höras. Själva namnet ger intrycket av att Clara Schumann här är tolkaren och förmedlaren, snarare än kreatören bakom verket, vilket kanske säger mer om tiden än de faktiska omständigheterna. Oavsett vad är dessa variationer bland Schumanns mest uppskattade och framförda verk.

I ljuset av Clara Schumanns talanger (och av Fanny Mendelssohns och Mozarts syster Maria Annas) kan man inte låta bli att ställa sig frågan vad musikhistoriens kvinnor hade kunnat komponera om de sociala omständigheterna varit annorlunda.

Kända verk

Några av Clara Schumanns mest omtyckta kompositioner är samlade i Spotifylistan skapad för den här artikeln. Du hittar en länk till den i inforutan ovan. Innehåll:

1-2. ”Ich stand in dunkeln Träumen” och ”Die stille Lotosblume” ur Sechs lieder (1855). För piano och sång.
3. ”Er ist gekommen” ur Gedichte aus ”Liebesfrühling” (1840). För piano och sång.
4. 
”Das Veilchen” (1853). Tonsatt dikt för piano och sång.
5. 
”Allegro moderato” ur Pianotrio nr. 1 i G-moll (1847) För piano, fiol och cello.
6. Scherzo nr. 2 i C-moll (1845). För piano och fiol.
7. ”Allegro” ur Pianosonat i G-moll (1842). För piano.

Källor

Dahlhaus, Carl. Nineteenth-Century Music (Los Angeles: University of Californa Press, 1989), 146-147.

Staines, Joe (redaktör). The Rough Guide to Classical Music (London: Rough Guides, Ltd., 2010), 499-500.

Övrig information

Författare: Oliver Lindman, Sussex University.

Artikelnummer – Tonsättare: 45

Artikel publicerad som: Clara Schumann: musik, 7 juli 2013.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *