Franz Schubert: musik

Franz Schubert var en österrikisk kompositör, verksam alldeles i början av romantiken. Han var samtida med Beethoven, men var till skillnad från sin något äldre förebild inte särskilt framgångsrik under sin livstid. Under sitt korta liv (han blev bara 31 år gammal) skrev han över 600 lieder (sånger), nio symfonier, sakral musik och en hel del kammarmusik. Ingen av symfonierna uppfördes under Schuberts livstid. Ett av Schuberts problem var att han till skillnad från Liszt och Chopin inte var någon virtuos som musiker – och var således tvungen att helt försörja sig som tonsättare (och det är inte lätt att försörja sig som tonsättare!)

Schubert levde och verkade i Beethovens skugga, men var samtidigt en av dennes största beundrare. Schuberts sista ord tolkades som att han ville bli begraven nära Beethoven, vilket han också blev. Sextio år senare grävdes båda kropparna upp, och placerades sida vid sida i Zentralfriedhof i Wien.

Schubert: musikFullständigt namn: Franz Peter Schubert

Levnadsår och epok: 1797-1828, Romantiken

Signaturverk: ”Ave Maria” (1825)

SpotifylistaLyssna: Klicka på Spotifyikonen för en specialgjord spellista

Schuberts musik

Schuberts musik är ofta ljus och melodiös på ett sätt som ekar mer av klassicism än romantik, vilket också bidrog till att han inte togs på allvar av alla. Det finns det en tematisk ymnighet och en ”öppenhet” i hans tidiga verk, som känns mer Mozart och Haydn än Beethoven. Hans senare verk är emellertid kromatisk och innovativ på ett sätt som gör honom till den förste store romantiske kompositören. Schuberts två sista symfonier, med sina häpnadsväckande emotionella omfång, är särskilt nämnvärda.

Det är nog emellertid Schuberts sånger som utmärker honom allra mest. Den mest välbekanta melodi han skrev är utan tvekan ”Ave Maria” (1825), i klippet framförd av Maria Callas. Schubert skrev långa cykler av sånger, däribland Winterreise (1827) och Schwanengesang (1828). Schuberts sånger faller under kategorin lieder, som i själva verket bara är det tyska ordet för ”sånger”, men som samtidigt betecknar ett specifikt format (”strofisk sång” är kanske den bästa översättningen).

När Schubert avled vid 31 års ålder hade han redan tampats med dålig hälsa i sex år. Hur han kunde skriva så otroligt mycket musik under den perioden är en gåta. Vid sidan av symfonierna och sångerna skrev han också en hel del pianomusik och kammarmusik. Stråkkvartett nr. 14 (”Döden och flickan”) är ett av hans främsta kammarverk.

Kända verk

Spotifylistan som skapats för den här artikeln erbjuder smakprov från flera av Schuberts mest kända och älskade verk. Det rör sig om utdrag, men om du följer albumlänkarna ska det inte vara några problem att lyssna på verken i sin helhet. Här följer en innehållsförteckning:

1. ”Ave Maria” (1825). För sångsolist med pianoackompanjemang.
2. ”Gute Nacht” ur Winterreise (1827). Sångcykel.
3. ”Adagio molto” ur Symfoni nr. 4 (1816). För orkester.
4. 
”Allegro moderato” ur Symfoni nr. 8 (startad 1822, men ofullbordad). För orkester.
5. 
”Andante” ur Symfoni nr. 9 (1828). För orkester.
6. ”Scherzo: Allegro vivace” ur Oktett i F (1824). För stråkar.
7. ”Allegro” ur Stråkkvartett nr. 14 (”Döden och flickan”, 1824).
8. 
”Der Doppelgänger” ur Schwanengesang (1828). Sångcykel.
9. Nr. 3 i Gb-dur ur Fyra impromptu för för piano (1828).

Källor

Dahlhaus, Carl. Nineteenth-Century Music (Los Angeles: University of Californa Press, 1989), 100-105.

Staines, Joe (redaktör). The Rough Guide to Classical Music (London: Rough Guides, Ltd., 2010), 486-498.

Övrig information

Författare: Oliver Lindman, Sussex University.

Artikelnummer – Tonsättare: 43

Artikel publicerad som: Franz Schubert: musik, 6 juli 2013.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *