Ives: musik

Charles Ives var en tonsättare vars musik var revolutionerande på flera plan. Av alla de amerikanska experimentella kompositörerna under 1900-talet bör Ives ses som den allra första. Trots sin utbildning i den europeiska, klassiska andan utvecklade han en säregen stil genom att hämta inspiration från alla möjliga håll.

Ives nydanande musik utgjorde en utmärkt ”modell” för efterföljande amerikanska tonsättare som efter första världskriget och i och med jazzens intåg var alltmer måna om att skapa något nytt och ”amerikanskt originellt” även inom konstmusiken. Ives hade nämligen helt och hållet ignorerat alla experiment som pågått parallellt i Europa från färgstarka personligheter som Schönberg och Stravinskij.  Lustigt nog var Ives inte kompositör till yrket, utan var främst verksam som försäkringsmäklare, och en mycket framgångsrik sådan.

Ives: musikFullständigt namn: Charles Edward Ives

Levnadsår och epok: 1874-1954, Modernismen

Signaturverk: Three Places in New England (1914)

SpotifylistaLyssna: Klicka på Spotifyikonen för en specialgjord spellista

Ives musik

Ives skrev hundratals sånger, omfattande hymner, och verk för alla möjliga sorts ensembler. Eftersom han inte genom sitt yrke var bunden till eller beroende av komposition så hade han alltid möjligheten att  ändra runt och instrumentera om sina stycken lite som han ville.

Det så väldigt ”amerikanska” i Ives musik kommer av hans förmåga att absorbera intryck från den värld han levde i, om det så rörde sig om militärmarscher, folkdanser, sjömanssånger. Allt kunde användas i hans egna verk, till och med samtidigt.

I klippet kan du lyssna till den andra satsen (”Putnam’s Camp”) ur Ives välkända Three Places in New England. I detta verk gör han en musikalisk tolkning av tre olika platser i New England. Lägg märke till hur mycket som pågår, och vi talar intryck in till minsta detalj! Efter militärmarscher och parallella festligheter drar sig en pojke sig gradvis undan (kring 1.40) för att så småningom upptäcka en lång kvinna som påminner honom om Frihetsgudinnan (det nio toner rika ackordet vid 2.15).

Och Ives kunde använda sig av intryck och idéer på samma sätt i mer klassiska former, vilket är mycket tydligt i första satsen ur hans Symfoni nr. 4 (1916) (se Spotifylistan; #4). Inget inom musiken var riktigt heligt för Ives!

Ett intressant verk som både illustrerar Ives tendens att ställa radikalt olika musikaliska fraser och element mot varandra, och hans filosofiska ådra, är Den obesvarade frågan (The Unanswered Question, 1906). I detta verk (Spotifylistan; #5) representerar stråkinstrumenten (som inleder stycket) vad Ives kallar ”druidernas tystnad”. Och samtidigt som dessa lärda män i sin ovetskap förblir tigande basunerar trumpeten ut den ”ständiga frågan om tillvarons mening”, varpå flöjterna försöker komma på svaret. Förgäves, givetvis.

Kända verk

Flera av Charles Ives mest kända musikverk har nämnts redan, och de finns också alla i Spotifylistan, tillsammans med ytterligare ett par skapelser man inte bör missa. I vanlig ordning – kolla in Youtube om du inte har Spotify!

1-3. Three Places in New England (1914). För mindre orkester
4. Preludium till Symfoni nr 4 (1916).
5. The Unanswered Question (1906). För stråkar, trumpet och flöjter.
6. ”The Fourth of July” ur A Symphony: New England Holidays (1904-1913). För orkester.
7. ”Emerson” ur Concord Sonata (1919). För piano.
8. ”Preludium” ur Stråkkvartett nr. 1 (1900).

Källor

Nicholls, David. American Experimental Music (Cambridge: Cambridge University Press, 1991).

Sadie, Stanley och Latham, Alison. The Cambridge Music Guide (Cambridge: Cambridge University Press, 2001), 458-464.

Övrig information

Författare: Oliver Lindman, Sussex University.

Artikelnummer – Tonsättare: 7

Artikel publicerad som: Ives: musik, 5 april 2013.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *