Nikolaj Rimskij-Korsakov: musik

Nikolaj Rimskij-Korsakov var en rysk tonsättare, känd som en av kompositörerna i De fem – en rysk nationalistisk tonsättargrupp verksam under andra halvan av 1800-talet. Ofta med hjälp av element från folkmusiken ämnade De fem skapa ny musik i en rysk anda.

Rimskij-Korsakovs mest kända komposition är troligen ”Humlans flykt” – ett kort men mycket minnesvärt interludium till operan Sagan om Tsar Saltan (1900). I övrigt utmärker han sig särskilt som en mycket skicklig orkestratör och har skrivit en välkänd bok om just denna konst (Säljs i engelsk översättning som Principles of Orchestration). Faktum är att han hjälpte många andra kompositörer med orkesterarrangering – han gjorde bland annat omfattande redigeringar i flera av Modest Mussorgskijs verk. Han var också lärare till flera briljanta ryska kompositörer, däribland Stravinskij.

Rimskij-Korsakov: musikFullständigt namn: Nikolaj Andrejevitj Rimskij-Korsakov

Levnadsår och epok: 1844-1908, Romantiken

Signaturverk: Scheherazade (1888)

SpotifylistaLyssna: Klicka på Spotifyikonen för en specialgjord spellista

Nikolaj Rimskij-Korsakovs musik

Rimskij-Korsakov var inte en duktig pianist, vilket kanske är förklaringen till att han huvudsakligen tänkte i orkestrala texturer och klangfärger. På grund av detta sprudlar ofta hans musik av innovativa orkesterarrangemang och instrumentala ”effekter”. Mot denna bakgrund har det påståtts att hans musik inte är berömd för vad den säger, men snarare för hur den säger det (see Staines under ”Källor”). Många av hans mer kända verk är programmatiska (skildrar någon sorts berättelse – i Rimskij-Korsakovs fall ofta utspelad i Ryssland, med övernaturliga och/eller magiska undertoner).

”Humlans flykt” är ett lysande exempel på hur Rimskij-Korsakov förmår kombinera melodi med spelteknik för att uppnå en viss effekt. Hur får man musik att faktiskt låta som en flygande humla? Se klippet till höger och avgör om du håller med om att Rimskij-Korsakov besatt förmågan!

Nikolaj Rimskij-Korsakov sökte inte bara inspiration i den ryska folkmusiken, utan tvekade inte att väva in ”orientaliska” musikelement (eller åtminstone vad 1800-talets Europa uppfattade sådana som). Exempel återfinns i hans mästerliga Scheherazade (1888), som är baserad på legenden Tusen och en natt.

Kända verk

Ett hopplock av exempel ur Rimskij-Korsakovs oeuvre kan du njuta av genom Spotifylistan (se länk i informationsrutan ovan). Givetvis rekommenderas det att du lyssnar igenom varje enskilt verk i sin helhet, men listan är en bra utgångspunkt!

1. ”Humlans flykt” ur Sagan om tsar Saltan (1900). Opera.
2-3. De inledande satserna ur Scheherazade (1888). Symfonisk svit för orkester.
4. ”Fåglarnas dans” ur Snöflickan (1881). Opera.
5. ”Berceuse” ur Sadko (1896). Opera.
6. ”Largo” ur Symfoni nr. 2 (Antar, 1867). För orkester.

Källor

Rimskij-Korsakov, Nikolaj. Principles of Orchestration (New York: Dover Publications, 1964).

Sadie, Stanley och Latham, Alison. The Cambridge Music Guide (Cambridge: Cambridge University Press, 2001), 378-379.

Staines, Joe (redaktör). The Rough Guide to Classical Music (London: Rough Guides, Ltd., 2010), 455-457.

Övrig information

Författare: Oliver Lindman, Sussex University.

Artikelnummer – Tonsättare: 27

Artikel publicerad som: Nikolaj Rimskij-Korsakov: musik, 9 juni 2013.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *